Wel of niet Wehkamp.nl

21 februari 2015

 

Lange tijd was ik echt fan van Wehkamp.nl. Maar ik begon me aan een aantal dingen steeds meer te ergeren. Bij een hoop postorderbedrijven is het zo dat je naar mate je voor een hoger bedrag besteld, je geen verzendkosten hoeft te betalen. Bij Wehkamp is het echter zo dat de verzendkosten naar mate je meer besteld (goederen) steeds hoger worden. Met uitzondering van de pampers want daar betaal je geen verzendkosten voor.

Zalando vind ik wat dat aangaat heerlijk. Gratis verzenden en retour. Maar Bol.com is redelijk. Bij een bestelling van boven de 20 euro betaal je geen verzendkosten. Als je kleding van C&A niet via Wehkamp besteld maar gewoon via c-and-a.com/nl dan betaal je slechts 3,95 aan verzendkosten. Ook de artikelen hebben een andere prijs ineens. Ga je voor elektronica dan moet je ook eens kijken op Coolblue.nl Ook daar snelle levertijd en gratis verzending. Alleen dat al kan je soms flink wat schelen in euro’s.

Maar Wehkamp is niet de enige postorderbedrijf dat niet meegaat met de rest. Otto en Neckermann houden ook nog steeds stevig vast aan hoe meer je besteld hoe hoger de verzendkosten. Je zou bijna zeggen het is zo 2014 om nog boven een bepaald bedrag verzendkosten te betalen. En zelfs als je er een enquête over thuis krijgt en je vult deze een keer in, dan lijkt het wel of ze er niks mee doen. Waarom nog een enquête invullen. Nee in mijn overweging om nog ooit te bestellen bij Wehkamp staat dit als irritatie vet op nummer 1.

Dan klantenservice. Zonder klanten te informeren hebben ze hun eigen beleid qua facturering aangepast. Ik schrok me dood toen ik een mail kreeg met de tekst:

Wij hebben je al een paar keer herinnerd aan de nog openstaande factuur/facturen met een totaalbedrag van € 111,30. Tot nu toe hebben wij de betaling nog niet van je ontvangen.

Snel betalen
Wij verzoeken je nu binnen vijf dagen te betalen. Dat kan eenvoudig met deze AcceptEmail.

Nou ik bellen natuurlijk, want ik had nog helemaal geen factuur gezien. Ik zat er wel op te wachten, maar nog niks gezien. Dit meld ik ook tegen de dame van klantenservice. Haar antwoord: “Nou mevrouw we hebben u de factuur gestuurd de 26ste januari via de mail.” “Maar toen heb ik mijn bestelling pas ontvangen en normaal gesproken krijg ik de factuur na de zichttermijn van 14 dagen.” “Ja dat hebben we veranderd mevrouw.” “En heeft u daarna nog een herinnering gestuurd die ik gemist zou moeten hebben?” vraag ik nog. “Nee mevrouw alleen deze mail waar u over belt.” Ik ben even sprakeloos en lees nog een keer de tekst door. “Die tekst klopt dus niet.” “Mevrouw ik kan er niks aan doen dat u die eerste rekening gemist heeft. Het beleid is nu eenmaal aangepast. En als u geen klant meer wil zijn jammer dan.” Woot! Nu breekt mijn klomp. Nee na irritatie 1 is daar zeker een irritatie 2.

Ik heb een hekel aan slechte service. Goede service moet beloond worden. Kijk naar het verhaal van Simply Colors dat is een goede service wat die mensen bij dat bedrijf doen. Maar dit wat Wehkamp laat zien is ronduit belachelijk. Heb ik daar gemiddeld 200 euro per maand besteld. Nee nooit meer. Hier komt geen Wehkamp meer binnen. In rationele afwegingen en emotionele afwegingen leggen ze het af tegenover een hele hoop andere grote “jongens” in de postorderbedrijven branche.

Waar let jij op als je gaat bestellen via het web?

Let in ieder geval op veilig betalen.

Maar ook wat de leveringsvoorwaarden zijn en de retourvoorwaarden.

Zijn er verzendkosten en tel die altijd bij de prijs op.

Dat is een reëler bedrag.

Vergelijk het product bij andere aanbieders.

Let goed op de service die je krijgt.

 

Note:

Vandaag 5 maart werd ik gebeld door een medewerkster van Wehkamp. De dame in kwestie erkende dat het gesprek niet goed was gelopen en dat de medewerkster die ik aan de telefoon heb gehad aangesproken wordt op haar manier van communiceren. Ik vind het goed dat het zo wordt opgepakt. Ook heb ik een waardebon van 25 euro aangeboden gekregen. De geste waardeer ik. Of ik hem ga verzilveren weet ik niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *