ANWB buitenland! Nooit meer.

Oorspronkelijk geschreven 16 juli 2012  en bijgewerkt en geplaatst op 21 november 2015.

SAMSUNG

We hadden er zo naar uit gekeken. Een week in een luxe huis vlak aan zee en daarna nog een week naar de familie. Twee weken met ons gezinnetje op vakantie. Lekker bijkomen van de alledaagse stress. Maar dat werd even anders… En een paar jaar later hoor je dat er veel lotgenoten zijn. Mensen met een soortgelijke klote ervaring als die wij hebben gehad met ANWB buitenland.

30 juni 2012.

30 juni 2012 12.30 uur: We waren dus 400 km van huis (nog niet eens halverwege) toen de auto ermee kapte. Een volgeladen Hyundai Trajet die net voor bijna 1300 euro gerepareerd was om verantwoord op reis te kunnen. We waren onderweg naar St Gilles Croix de Vie waar we voor een week een vakantiehuis hadden geboekt. Van daaruit zouden we naar Chouze sur Loire gaan om nog een week met de familie door te brengen. Meteen maar de ANWB gebeld. We zijn immers verzekerd voor pech onderweg en vervangend vervoer binnen en buitenland. Dus ik had er alle vertrouwen in dat dat goed ging komen. Binnen een uur werden we opgehaald door een garagehouder en naar een garage gebracht in een klein dorpje.

5 Uur lang stonden we langs een hoofdweg bij een garage in een dorp met niet eens een kroeg, restaurant of hotel. Van de ANWB kreeg ik alleen maar te horen dat het moeilijk was een huur auto te vinden want de Fransen zouden vakantie hebben. Toen werd ik helemaal pissed, want de Fransen hadden die week nog geen vakantie. Hun suggestie was te reizen met de trein, want met een taxi werd het te duur. Ik vind dat met 3 zeer jonge kinderen (4 jaar, 3 jaar en bijna 7 maanden) en een hele hoop bagage een hele slechte suggestie, maar dat kan ook aan mij liggen. Ook omdat het dichtstbijzijnde treinstation op ongeveer 50 kilometer afstand lag. Dat bleek nog niet het enige probleem, maar hoe moesten wij met vijven in een taxi met onze bagage erbij. Dat bleek zelfs onmogelijk want een taxibus was er in de weide omgeving niet te vinden.

Wat voor hun moeilijk was bleek ik zelf in 5 minuten te kunnen.

Bij Hetz kreeg ik een Renault Modus mee om de reis verder mee voort te zetten. Maar het was in elk geval iets. Ik werd door een taxi opgehaald om de auto op te halen en vervolgens ging ik vandaar weer naar mijn gezin bij de garage. De hele bagage paste er niet in, dus moesten het een en ander achter laten. Maar een ding was zeker het eten en de medicijnen voor Jilke moesten koste wat koste mee. Dus het speelgoed van de kinderen, regenkleding en de vestjes, wat beddengoed, een kinderbedje en de pampers (die in Frankrijk duurder zijn) bleven achter. Ach we konden in ieder geval naar ons gehuurde huisje waar we een dag later als geplant aan zouden komen. En we hoefde dus niet twee kamers te huren in een hotel, ons gezinnetje op te splitsen om nog maar te zwijgen hoe we daar moesten komen.

De eerste week

Afijn op de eerste plek van bestemming was het gewoon super. Het huis netjes en luxe. Het park netjes onderhouden. Het bedje en het beddengoed maar huren. Zo sonde van het geld als je het mee hebt genomen, maar elders achter hebt moeten laten. Het weer was ronduit but…. Maar ook dat zou de pret niet drukken. Helaas de regenspullen lagen nog in de achtergebleven auto dus maar weer nieuwe regenjasjes en vestjes aangeschaft. Af en toe een zonnestraaltje en meeste tijd bewolkt of zelfs regen. Toch zijn we heerlijk naar het strand geweest en gaan geocachen in de omgeving.

Toen werd ik woensdag gebeld door de ANWB. Eerst met de mededeling dat onze auto gerepareerd kon worden voor bijna 2300 euro. Na nog geen week eerder een rekening van  bijna 1300 euro betaald te hebben bleek de auto economisch dus totall loss. De catalisator en twee labdasonden waren kapot. Daarna ging het over de huurauto’s. Wij konden de auto in Lens achterlaten en daar een internationale auto meenemen om die dan zaterdag in Oosterhout af te leveren. Heel leuk maar wij hadden nog een week vakantie dus, Lens was aardig uit de richting en dus geen optie en het eerder naar huis gaan wat ons betreft ook niet.

De Francaise die best goed Nederlands sprak begreep er geen fluit van waarop ik boos werd. Dus schakelde ik over in het Frans om te vertellen wat er allemaal niet klopte en prompt werd ik een half uur later weer opgebeld. Ik kon de internationale auto vrijdag halen in Blois 131 km uit de richting ( dus 232 km extra mogen rijden) en een dag later de Modus terugbrengen naar Camon bij Amiens. Sta in te pakken krijg ik telefoon van iemand in Nederland dat ze mijn honden hadden gevonden. PARDON!!! En toen werd het even te veel…..

De tweede week

Vrijdag en zaterdag had ik alleen knallende koppijn dus ik kon maandag die auto brengen voor 11.00 uur moest ie terug zijn. Amiens is nog een dikke 449 km van ons vakantieadres af. Mijn zwager wil even in de internationale auto kijken want de nieuwste Volvo v70 heeft zoon beetje voor alles een knopje en duwt de sleutel er verkeerd om in. Niemand van ons kreeg m eruit. Ik kon wel janken. Dus maar weer de ANWB gebeld. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt, maar er kwam iemand ons helpen. Na twee uur lang het smsje te hebben gekregen dat ze er binnen een uur zijn was er eindelijk hulp. En toen de sleutel er uit was ben ik aangereden… alleen naar Parijs naar mijn vriendin. Zij woont in Parijs en bij haar kan ik een nachtje slapen om zo op tijd die auto in te leveren.
Vandaar uit rijd ik de volgende dag door naar Amiens/Camon totaal 460 km. Toen even door naar de garage waar mijn auto stond. Krijg ik daar ineens een factuur van 60 euro onder mijn neus. Wel terecht (onderzoekskosten) maar niks gecommuniceerd naar ons toe, terwijl de ANWB het wel wist. Ook was het voor hun erg onduidelijk wat er met mijn auto gebeuren moest. Dus ik zei “naar het autootjes kerkhof Wat anders!!” Even gekeken of ik iets mee kon nemen met de trein en dat was niet het geval. Er lag te veel. Op de terugweg, over minder dan een week, zouden we de rest van de spullen meenemen.

Rondje treinen.

Toen naar het station toe. Na een hele dag treinen kwam ik om 19.45 uur weer aan en 63 euro voor de trein lichter. Ook dat was erg leuk. Mijn neef belt dat hij toevallig in Parijs zit en naar huis gaat. Hij heeft zijn auto in Tours staan dan hoef ik het laatste stuk niet te wachten en kan met hem mee. Ik blij en laat mijn ticket omzetten. Ik krijg 10 euro terug, maar omdat ik in de spits ga rijden moet ik 15 euro bij betalen. ARGGG!

Vrijdag 13 juli terug naar huis, een dag eerder als geplant want de 14e moet de internationale auto terug zijn. En ik word, net voordat ik bij de auto aankom, gebeld door de ANWB. Dus ik duidelijk dat ik WA plus verzekering heb. Dat ik mijn auto achterlaat en hun mij vertellen dat de papieren voor ondertekening over de e-mail komen. Verder geen verrassingen meer. Nee mevrouw. En jawel hoor: Daar aangekomen blijkt dat de auto weg moet of anders moet ik 6 euro per dag betalen. Nou dacht het niet. Dus hun bellen met de ANWB. En daarna belde ze mij. Ja hoor er was een fax die ik moest ondertekenen dat ik afstand deed van mijn auto en dat die vernietigd gaat worden. Onze spullen uit de auto gehaald en in de auto gepropt de fax getekend en hup naar huis.

Thuis aangekomen.

We moeten de auto inleveren en dat is gelukkig om de hoek. We soppen hem nog even van binnen en van buiten af en leveren hem in. Daar doen we ons verhaal, want het zit ons erg hoog. Zegt die knul die ons geduldig aanhoort: “Hebben jullie geen doorlopende reisverzekering?” “Natuurlijk hebben we die.” antwoorden wij in koor. “Bij een reisverzekering heb je dit soort onzin niet. Dit heb ik namelijk nog nooit terug gehoord van een van onze klanten die via een reisverzekering een auto had.” Onze monden vallen open. Nog even boodschappen gaan doen en wat doe ik… Ik val van de roltrap naar beneden. OMG mijn enkel, hand, pols , rug en nek doen zeer. En omdat het ook nog eens weekend is kan ik niemand bereiken. Behalve een paar garages. Maar even afspraken gemaakt om te gaan kijken en test rijden. We hebben toch een andere auto nodig. Maandag alles regelen met de verzekeringen. Weer een dag kwijt aan die ongein. En hoeveel zullen er nog volgen. De telefoonrekening moet ik nog krijgen, maar ik vrees met grote vrezen. brrrrrr Een vakantie from Hell.

Afwerking

De afwerking is via een rechtsbijstand verzekering afgehandeld. De ANWB gaf niet thuis, wilde amper iets vergoeden en wees ons op kleine lettertjes. Nee, eigenlijk blijk je ondanks dat je verzekerd bent en te denken recht te hebben op vervangend vervoer, nergens recht op te hebben. Tenminste niet zonder meer, want als ze geen auto beschikbaar hebben, dan krijg je dus niks. En nu heb ik ondertussen meer verhalen gehoord over gedupeerde dat een auto niet vaak beschikbaar is. De vergoedingen voor de gemaakte onkosten ‘waar je recht op hebt’, gaan tot een maximaal bedrag waarmee je het nooit kunt halen. Ze wijzen dan graag voor de rest van vergoedingen voor je onkosten naar je reisverzekering en die doen hetzelfde. Wij hebben de ANWB Buitenland opgezegd. Reden Service BUT, maken niet waar wat ze beloven EN een doorlopende reisverzekering doet hetzelfde met een betere service. Pech onderweg kan iedereen overkomen, maar op de ANWB zit je dan niet te wachten. Neem dat maar van mij aan.

Een gedachte over “ANWB buitenland! Nooit meer.

1. Na maanden van touwtrekken is door de ANWB een bedrag uitgekeerd van: € 179,00. De basis hiervan is volgens de ANWB gelegen in de Volvo Assistence-2009. De schade die u heeft getracht te verhalen is echter voortgevloeid uit pech met uw Hyundai. Bovendien is de aard van de declaraties niet duidelijk en stemt dit niet overeen met de kosten die ik namens u heb gevorderd. Aldus de ANWB tegen de juriste.

De door mij gevorderde kosten waren:

1. Taxi € 81,92 + € 20,00 € 101,92

2. Regenkleding € 30,83

3. Openbaar vervoer € 59,00

4. Benzine € 44,08 + € 85,31 € 129,37

5. Tol € 5,60

6. Telefoon € 71,26

7. Aangetekend verzenden € 7,70

Totaal € 405,70

En dan had ik het nog niet over eten en drinken onderweg en de verloren vakantiedagen en leed wat we bovenop het leed van de kapotte auto hadden. Nee het was het bedrag van 179,00 euro of niks.